divendres, 20 d’agost del 2010

TAWHID (10/03/10)

metller en flor (març 2010)
  
El professor, que mira de descabdellar-nos els fils essencials de la mística sufí:

"Una persona és la llengua que parla, que és la llengua en què pensa. L’àrab no coneix el verb ésser, no coneix verbs inerts, estàtics; és una llengua en què els verbs són acció, que en tot cas concep la idea d’allò que va sent, el fer-se de les coses.


Déu, doncs, per Mahoma, no és un Ésser, sinó que en tot cas És el que va Sent.

I d’aquí aboquem a la intuïció espiritual fonamental de Mahoma: el Tawhid, la unificació de l’existència, la unicitat de totes les coses. La intuïció fonamental de Jesús va ser 'Déu és amor', la de Mahoma, 'Tot és U'. I aquest 'Tot és U', entès sempre com un procés dinàmic d’existència, és el que ell anomena Allah.

Tawhid vol dir saber que la realitat no està esqueixada (Jo i la Resta) ni tampoc és una existència estàtica.
Tawhid és la mirada unificada.
En termes laics, parlant de Tawhid, parlant d’Allah, Mahoma estaria parlant de... la Vida...


la Vida que passa a través d’un, però no li pertany.

La vida que, en la mesura que 'va essent', passa per tot i és un Tot. Allah és aquest Tot viu que es manifesta en tot."

- algú: "Panteisme, vaja".

"No és panteisme".

- algú altre: "Potser més aviat panenteisme".

[silenci]

"Panteisme, panenteisme... [un segon de silenci] Anem a allò essencial [mig segon de silenci “sufí” trencador i, en un to lleugerament líric, el profe etziba]:

Ya ha llegado la primavera.
Los almendros y las mimosas están en flor.
La primavera son los almendros y las mimosas en flor, y a la vez no es eso, no sólo eso.

Allah, la existencia activa unificada, habita los almendros, las mimosas y la misma primavera; es eso, pero es algo más, pues en ellos no se agota. "

fi de la classe -

i jo
que miro el profe,
els companys
i molt resoltament
penso
que aquest cap de setmana necessito una cervesa
o dues.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada